Antropologia kultury, ćwiczenia, 19.01.11
Mary Douglas – czystość i zmaza przy ksero. Jedna z najważniejszych antropolożek. Dość późno została przetłumaczona. Autorka była ortodoksyjną katoliczką, wychowaną w szkole katolickiej o ostrej dyscyplinie. Co mogło wpłynąć na jej przedmiot padania. Badała kulturę plemienną ludu lele.
Koncepcja brudu u Mary Douglas.
Co to jest nieczystość?
· <<Nie ma nic takiego, jak „brud absolutny”, istnieje on tylko w oku patrzącego. >> - zależy to od kultury.
· Odrzucenie materializmu medycznego – że żydzi nie jedli świńskiego mięsa, bo jest tam dużo pasożytów, a w ten sposób ich kultura wyprzedziła odkrycia medyczne. Lub by nie żenić się z kuzynami.
· Jest to coś nie na swoim miejscu.
· Tam gdzie brud – tam system.
· Brud – uboczność klasyfikowania i porządkowania. Tam gdzie brud jest system. Jest to produkt uboczny systematycznego klasyfikowania i porządkowania rzeczy.
· Brud jest anomalią
· Aberracją
Kontrola fizyczna – eliminacja. Douglas – zabicie koguta, co pieje w nocy. Kogut ma piać nad ranem. Mamy do czynienia z aberracją, burzeniem porządku.
Unikanie – tabu. D. analizuje Księgę Kapłańską i zastanawia się, czemu nie można jeść jakiś rzeczy, bo są obrzydliwe. Nieczyste – niedoskonałe przedstawicielstwo swoich klas.
Świętość
· Doskonałość
· Zachowanie porządku stworzenia w jedzeniu
· Co jedzone, nie może być składane w ofierze
Ciało jest metaforą społeczeństwa i podlega społecznej kontroli. Groźne są obrzeża tego ciała oraz otwory, które polegają społecznej kontroli jako te, które komunikują się ze światem. Tabu pokarmowe, seksualne, związane z wydalaniem.
Im silniejsza kontrola społeczna, tym silniejsza kontrola nad ciałem. Trzeba się kontrolować. I reglamentować „użycie” otworów. Lalki nie mają żadnych otworów.
Czym jest wstyd i wstręt?
W sytuacji niekomfortowej. Wszelkie przekroczenie granic kategorialnych wiąże się ze wstydem. Wszystko co dotyczy tabu i jest wykroczeniem wiąże się ze wstydem.
Wstręt – odczuwamy wobec rzeczy nieczystych. Synonimy: abominacja i repulsja.
Społeczna niechęć do homoseksualistów wytłumaczona na podstawie M. Douglas:
· Gej – największe zagrożenie. Jest zaburzeniem, aberracją i czymś nienormalny. Zaburzeniem porządku kategorialnego.
· Mężczyźni są rozpustni, to przechodzi na gejów, kobiety nie. Kobiety są groźne jeśli chodzi o adopcję.
· Łamanie porządku świata
· Metafizyczny niepokój 0 nie wiadomo co z nim zrobić w społeczeństwie
· Co się mówi o gejach? Przykleja im się etykietkę zagrożenia. Kategoria „ohydności”.
· Odróżnienie od homo- społecznych i homo – erotycznych.
· „otwory” wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem, to budzi społeczną wyobraźnię
· Otoczka kryminalna – zagrożenia
· Narzucanie się siłą ze swoją rozwiązłą seksualnością
· Za jednym wykroczeniem idą inne
J. Butler – płeć jest czymś względem. Gender jest imitacją, dla której nie istnieje oryginał.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]