[ Pobierz całość w formacie PDF ]

HENRYK GRABOWSKI

Edukacja fizyczna = Wychowanie w trosce o ciało

 

 

 

Celem potocznie rozumianego wychowania fizycznego jest proces edukacji dzieci i młodzieży w tej dziedzinie rzeczywistości społecznej.

 

Edukacja fizyczna to międzypokoleniowy przekaz wzorów wartości związanych z ciałem oraz odpowiadających im zachowań (czyli tego co nazywamy kulturą) z intencją przygotowania młodego pokolenia do dorosłego życia.

 

              Edukacja fizyczna wiąże się to z przygotowaniem młodych pokoleń do wzięcia na siebie odpowiedzialności za zdrowie, sprawność, budowę i urodę własnego ciała po zakończeniu edukacji szkolnej.

 

              Edukacja fizyczna polega to na doraźnym kształtowaniu ciała, jak również na kształtowaniu osobowości pod kątem dbałości o ciało, które po ukończeniu edukacji szkolnej nie zależy od poziomu sprawności organizmu, lecz od stanu świadomości na temat jej znaczenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wychowanie fizyczne jako

„WYCHOWANIE W TROSCE O CIAŁO”

 

 

 

Wg H. Grabowskiego taką koncepcję wychowania fizycznego, ponieważ zawiera ona w sobie zarówno elementy kształcenia (głównie oddziaływanie na ciało) oraz elementy wychowania (kształtowanie postaw) należałoby nazywać edukacją fizyczną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Struktura edukacji fizycznej

 

 

POSTAWA PROSOMATYCZNA to trwała osobowościowa dyspozycja do podejmowania w dorosłym życiu ucznia działań na rzecz dbałości o ciało (Wiem i potrafię dbać o swoje ciało).

 

POSTAWA PROSPOŁECZNA to trwała osobowościowo-moralna dyspozycja ucznia przejawiająca się w umiejętnościach społecznych i moralnym życiu dorosłego człowieka (Wiem i potrafię żyć w społeczeństwie, a raczej żyje przykładnie dla społeczeństwa).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     PRAWA FIZYCZNEGO KSZTAŁCENIAcel- kształtowanie sprawności władania ciałem

 

Prawo wszelkiego ćwiczenia (Grabowski) – rozwijają i doskonalą się tylko te narządy, które są ćwiczone (narząd ruchu obejmuje ponad połowę masy ciała, mózg waży około 2% masy ciała).

 

Prawo nadregeneracji (Uchtomski) – procesy odnowy biologicznej po wysiłku odbywają się z nadwyżką (np. po treningu wytrzymałościowym wzrasta próg AT oraz ilość włókien ST, spada ilość produkowanego LA).

 

Prawo aktywnego wypoczynku (Frołowicz) – wysiłek szkolny powoduje zmęczenie, zaś aktywny wypoczynek usuwa negatywne skutki zmęczenia i zapewnia właściwy rozwój wychowanka.

 

 PRAWA FIZYCZNEGO WYCHOWANIAcel- rozwój postaw dbałości o ciało i postaw moralnych

 

Prawo efektu (Thorndike’a)– wychowanek nabywa te zachowania, którym w okresie ich uczenia towarzyszył stan przyjemności (i odwrotnie).

 

Prawo sukcesu              (Skinner) - sukces wzmacnia uczone zachowanie, porażka je wygasza.

 

Prawo reaktancji (Brehma) – wychowanek, któremu ograniczamy wolność wyboru form aktywności ruchowej przejawia niechęć do narzucanych przez wychowawcę rozwiązań.

 

Prawo dysonansu poznawczego (Festingera) – wychowanek, przejawia skłonność do usuwania (nie zapamiętywania) przykrych napięć spowodowanych niezgodnością docierających do niego informacji (np. o negatywnych skutkach palenia papierosów) z uświadamianym obrazem własnej osoby (np. jestem osobą „wyluzowaną”).

 

Prawo konformizmu (Ascha) - wychowanek zaaprobuje propozycje, zachowania, które będą możliwe do przyjęcia dla większości innych ludzi lub większości jego rówieśników.

 

Prawo zaangażowania (Cialdini) - wychowanek jest bardziej podatny na wpływ wychowawcy, jeśli wcześniej zostanie przez N odpowiednio zaangażowany emocjonalnie (zmotywowany).

 

 

 

 

 

 

Przesłanki empiryczne fizycznej edukacji (wg H. Grabowskiego)

1.  Zaniedbań w stymulacji rozwoju fizycznego z okresu młodości później odrobić się nie da.

2.  Nawet intensywny trening fizyczny w młodości nie zapewnia sprawności organizmu w późniejszych dekadach  życia.

3.  O trwałości efektów fizycznej edukacji nie decyduje bezwzględna sprawność i wydolność organizmu (jako rezultat wyćwiczenia ciała), lecz postawa wobec ciała i jego potrzeb (jako skutek oddziaływania na osobowość).

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jajeczko.pev.pl