[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ADAM GWIAZDA
EKSPANSJA ZAGRANICZNYCH KONCERNÓW
HANDLOWYCH
Wyższa Szkoła Zarządzania w Słupsku
Słupsk 2003
Recenzent:
Prof. dr hab. Marek Malinowski
Wydanie I
1
Copyright by Wyższa Szkoła Zarządzania
w Słupsku
ISBN 83-88473-13-1
Wydawnictwo uczelniane Wyższej Szkoły Zarządzania w Słupsku
ul. Banacha 10
76-200 Słupsk
tel./fax 0 59
843
16 96
845 60 35
Druk: BOXPOL sp. z o.o.
ul. Wiejska 28
76-200 Słupsk
tel./fax: 0 59 842 43 71
Spis treści
Wprowadzenie
4
1. Czynniki i formy zagranicznych inwestycji
5
2. Internacjonalizacja i globalizacja handlu detalicznego
11
3. Metody wejścia i strategie działania koncernów handlowych
21
4. Kierunki ekspansji zagranicznych koncernów
35
5. Rozwój sieci supermarketów i hipermarketów w Polsce
39
6. Strategie marketingowe zagranicznych koncernów handlowych w Polsce
54
7. Funkcje i formy handlu detalicznego
62
8. Zmiany w strukturze sieci detalicznej w Polsce
71
9. Blaski i cienie ekspansji zagranicznych koncernów handlowych w
Polsce
80
10. Perspektywy rozwoju zagranicznych sieci handlowych
97
Bibliografia
103
Wprowadzenie
Od połowy lat 1970-tych nasiliła się ekspansja koncernów han-
dlowych na rynkach międzynarodowych. Początkowo ekspansję tę
podjęli najwięksi detaliści na rynkach kilku tylko krajów sąsiadują-
cych z krajem macierzystym danej firmy handlowej. Natomiast w
latach 1980-tych, a szczególnie w latach 1990-tych, ekspansja ta ob-
jęła wiele krajów w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Łaciń-
skiej, Azji i od połowy lat 1990-tych także większość krajów Europy
Środkowo- Wschodniej, w tej liczbie również Polskę. Należy zazna-
czyć, że od początku umiędzynarodowienia handlu hurtowego i deta-
licznego działalność koncernów handlowych na rynkach międzynaro-
dowych budzi różne kontrowersje. Różne opinie na temat efektów
działalności tych sieci handlowych występują także w naszym kraju.
Dlatego celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych
aspektów ekspansji koncernów handlowych na rynku międzynarodo-
wym i w Polsce oraz wskazanie na pozytywne, jak również i na pewne
negatywne skutki tej ekspansji.
Celowi temu została podporządkowana struktura niniejszej
pracy, która składa się z wprowadzenia i dziesięciu rozdziałów.
W pierwszych czterech rozdziałach omówiono czynniki i formy
zagranicznych inwestycji, internacjonalizację i globalizację handlu
detalicznego oraz strategie i kierunki ekspansji zagranicznych koncer-
nów handlowych na rynku globalnym. Następnie przeanalizowano
rozwój sieci supermarketów i hipermarketów w Polsce oraz strategie
marketingowe zagranicznych koncernów handlowych w naszym
kraju. W kolejnych rozdziałach omówiono funkcje i formy handlu
detalicznego oraz zmiany w jego strukturze. Natomiast dwa ostatnie
rozdziały poświęcone zostały omówieniu najważniejszych blasków i
cieni ekspansji zagranicznych koncernów handlowych w Polsce oraz
dalszym perspektywom tej ekspansji.
1. Czynniki i formy zagranicznych inwestycji
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zmieniły się główne mo-
tywy skłaniające zagranicznych inwestorów do ekspansji na rynkach
międzynarodowych, także w sektorze handlu hurtowego i detalicz-
nego. Przykładowo takim głównym motywem nie jest już od dobrych
kilku lat dążenie do ominięcia barier celnych i różnych barier pozata-
ryfowych, które do połowy lat 1990-tych dosyć skutecznie utrudniały
rozwój handlu międzynarodowego i przepływy czynników produkcji
pomiędzy poszczególnymi krajami świata. W dobie globalizacji, z
której 25-30 lat temu nie zdawano sobie sprawy nie jest też podsta-
wowym motywem dążenie do zapewnienia sobie dostępu do surow-
ców i zasobów taniej siły roboczej. Natomiast głównym motywem
skłaniającym inwestorów do lokowania produkcji poszczególnych
towarów za granicą (także do lokalizacji swoich zakładów usługo-
wych, banków, hipermarketów i supermarketów) jest istniejący w
danym regionie świata popyt. Można więc powiedzieć, że w erze glo-
balizacji działalności gospodarczej, przejawiającej się w długofalo-
wym procesie integrowania gospodarek, przemysłów/ rynków i przed-
siębiorstw dzięki rozszerzaniu oraz intensyfikowaniu ponadgranicz-
nych powiązań handlowych, inwestycyjnych, kooperacyjnych i infor-
macyjnych dochodzi do ukształtowania się światowego, mocno
współzależnego ze sobą systemu ekonomicznego, czyli globalnej go-
spodarki.
1
W warunkach gospodarki globalnej najważniejszymi
czynnikami decydującymi o napływie inwestycji zagranicznych -
oprócz wspomnianego wyżej popytu - są więc:
1. Kwalifikacje miejscowych pracowników, tak profesjonalistów (ka-
dry zarządzającej, technologów), jak i uczestniczących bezpośrednio
w produkcji (robotników wykwalifikowanych).
2. Potencjał naukowo- badawczy i jego specyfika.
3. Położenie geograficzne i infrastruktura komunikacyjna oraz tele-
komunikacyjna.
1
Por. A. Gwiazda, Globalizacja i regionalizacja gospodarki światowej, Toruń 2000, s. 9-19.
Por. także W. Szymański, Globalizacja- wyzwania i zagrożenia, Warszawa 2001.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl jajeczko.pev.pl
ADAM GWIAZDA
EKSPANSJA ZAGRANICZNYCH KONCERNÓW
HANDLOWYCH
Wyższa Szkoła Zarządzania w Słupsku
Słupsk 2003
Recenzent:
Prof. dr hab. Marek Malinowski
Wydanie I
1
Copyright by Wyższa Szkoła Zarządzania
w Słupsku
ISBN 83-88473-13-1
Wydawnictwo uczelniane Wyższej Szkoły Zarządzania w Słupsku
ul. Banacha 10
76-200 Słupsk
tel./fax 0 59
843
16 96
845 60 35
Druk: BOXPOL sp. z o.o.
ul. Wiejska 28
76-200 Słupsk
tel./fax: 0 59 842 43 71
Spis treści
Wprowadzenie
4
1. Czynniki i formy zagranicznych inwestycji
5
2. Internacjonalizacja i globalizacja handlu detalicznego
11
3. Metody wejścia i strategie działania koncernów handlowych
21
4. Kierunki ekspansji zagranicznych koncernów
35
5. Rozwój sieci supermarketów i hipermarketów w Polsce
39
6. Strategie marketingowe zagranicznych koncernów handlowych w Polsce
54
7. Funkcje i formy handlu detalicznego
62
8. Zmiany w strukturze sieci detalicznej w Polsce
71
9. Blaski i cienie ekspansji zagranicznych koncernów handlowych w
Polsce
80
10. Perspektywy rozwoju zagranicznych sieci handlowych
97
Bibliografia
103
Wprowadzenie
Od połowy lat 1970-tych nasiliła się ekspansja koncernów han-
dlowych na rynkach międzynarodowych. Początkowo ekspansję tę
podjęli najwięksi detaliści na rynkach kilku tylko krajów sąsiadują-
cych z krajem macierzystym danej firmy handlowej. Natomiast w
latach 1980-tych, a szczególnie w latach 1990-tych, ekspansja ta ob-
jęła wiele krajów w Europie, Ameryce Północnej, Ameryce Łaciń-
skiej, Azji i od połowy lat 1990-tych także większość krajów Europy
Środkowo- Wschodniej, w tej liczbie również Polskę. Należy zazna-
czyć, że od początku umiędzynarodowienia handlu hurtowego i deta-
licznego działalność koncernów handlowych na rynkach międzynaro-
dowych budzi różne kontrowersje. Różne opinie na temat efektów
działalności tych sieci handlowych występują także w naszym kraju.
Dlatego celem niniejszej pracy jest przedstawienie najważniejszych
aspektów ekspansji koncernów handlowych na rynku międzynarodo-
wym i w Polsce oraz wskazanie na pozytywne, jak również i na pewne
negatywne skutki tej ekspansji.
Celowi temu została podporządkowana struktura niniejszej
pracy, która składa się z wprowadzenia i dziesięciu rozdziałów.
W pierwszych czterech rozdziałach omówiono czynniki i formy
zagranicznych inwestycji, internacjonalizację i globalizację handlu
detalicznego oraz strategie i kierunki ekspansji zagranicznych koncer-
nów handlowych na rynku globalnym. Następnie przeanalizowano
rozwój sieci supermarketów i hipermarketów w Polsce oraz strategie
marketingowe zagranicznych koncernów handlowych w naszym
kraju. W kolejnych rozdziałach omówiono funkcje i formy handlu
detalicznego oraz zmiany w jego strukturze. Natomiast dwa ostatnie
rozdziały poświęcone zostały omówieniu najważniejszych blasków i
cieni ekspansji zagranicznych koncernów handlowych w Polsce oraz
dalszym perspektywom tej ekspansji.
1. Czynniki i formy zagranicznych inwestycji
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zmieniły się główne mo-
tywy skłaniające zagranicznych inwestorów do ekspansji na rynkach
międzynarodowych, także w sektorze handlu hurtowego i detalicz-
nego. Przykładowo takim głównym motywem nie jest już od dobrych
kilku lat dążenie do ominięcia barier celnych i różnych barier pozata-
ryfowych, które do połowy lat 1990-tych dosyć skutecznie utrudniały
rozwój handlu międzynarodowego i przepływy czynników produkcji
pomiędzy poszczególnymi krajami świata. W dobie globalizacji, z
której 25-30 lat temu nie zdawano sobie sprawy nie jest też podsta-
wowym motywem dążenie do zapewnienia sobie dostępu do surow-
ców i zasobów taniej siły roboczej. Natomiast głównym motywem
skłaniającym inwestorów do lokowania produkcji poszczególnych
towarów za granicą (także do lokalizacji swoich zakładów usługo-
wych, banków, hipermarketów i supermarketów) jest istniejący w
danym regionie świata popyt. Można więc powiedzieć, że w erze glo-
balizacji działalności gospodarczej, przejawiającej się w długofalo-
wym procesie integrowania gospodarek, przemysłów/ rynków i przed-
siębiorstw dzięki rozszerzaniu oraz intensyfikowaniu ponadgranicz-
nych powiązań handlowych, inwestycyjnych, kooperacyjnych i infor-
macyjnych dochodzi do ukształtowania się światowego, mocno
współzależnego ze sobą systemu ekonomicznego, czyli globalnej go-
spodarki.
1
W warunkach gospodarki globalnej najważniejszymi
czynnikami decydującymi o napływie inwestycji zagranicznych -
oprócz wspomnianego wyżej popytu - są więc:
1. Kwalifikacje miejscowych pracowników, tak profesjonalistów (ka-
dry zarządzającej, technologów), jak i uczestniczących bezpośrednio
w produkcji (robotników wykwalifikowanych).
2. Potencjał naukowo- badawczy i jego specyfika.
3. Położenie geograficzne i infrastruktura komunikacyjna oraz tele-
komunikacyjna.
1
Por. A. Gwiazda, Globalizacja i regionalizacja gospodarki światowej, Toruń 2000, s. 9-19.
Por. także W. Szymański, Globalizacja- wyzwania i zagrożenia, Warszawa 2001.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]