[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Wykład 7 – dzienne

Wprowadzenie do Specjalizacji Psychologia O i K.

Zachowania konsumenta, reklama, public relations

Jak oceniamy wpływ reklam na nas (za Doliński D.)?

 

 

·         przecenianie wpływu mediów na innych w porównaniu z nami

 

·         przecenianie braku wpływu reklamy na nas (szczególnie dotyczy to mniemania o sobie osób wykształconych)

 

Wpływ reklamy jest mniejszy gdy dotyczy produktów:

•których walory można sprawdzić w przeciwieństwie do tych, których nie można

•branż dojrzałych (od dawna na rynku) niż niedojrzałych (nowe)

•homogenicznych (np. banany) niż heterogenicznych ( np.czekolada)

 

 

Zmiany postaw przez komunikację

 

Charakterystyka źródeł przekazu:

•Wiarygodność źródła

•Atrakcyjność źródła

(Osoba w reklamie – osoba publiczna, znana, atrakcyjna, dziecko, człowiek stereotypowy, stereotypy osób)

•Efekt halo

•Efekt uśpienia

 

 

 

Pozytywne elementy w przekazach reklamowych

 

•Pokazywanie wygody użycia

•Pokazywanie nowego produktu lub ulepszonych cech produktu

•Pokazywanie ludzi na tle przekazu (informacja w centrum)

•Pośrednie porównanie z innymi produktami

•Demonstracja funkcjonowania produktu

•Demonstracja namacalnych skutków użycia produktu

•Brak czołowego charakteru

 

 

Negatywne elementy w przekazach reklamowych

 

•Szeroka informacja na temat komponent, składników produktu

•Kontekst wolnej przestrzeni

•Duża liczba charakterów/ postaci na scenie

•Graficzne przedstawienie

 

 

Wnioski z badań na temat uwagi i pamięci reklam ( za Doliński D.):

 

•czytelnik poświęca reklamie prasowej 5 sek., które wystarcza na poznanie około 5% zawartości reklamy.

•Konsumenci koncentrują wzrok na przestrzeni stanowiącej około 10% powierzchni reklamy

•W trakcie oglądania reklamy telewizyjnej niewielki procent widzów nic nie robi

•Osiągnięcie celu reklamy nie zależy od uwagi odbiorców. Uwaga może pomóc ale czasami może zaszkodzić Element wizerunku niezgodny ze stereotypem jako „przyciągacz” uwagi

•Dysocjacja źródła informacji i informacji wpływająca na zwiększenie wiarygodności  informacji ze źródła niewiarygodnego

 

•Badanie psychologicznych wskaźników skuteczności reklamy może odbywać się bezpośrednio poprzez przypominanie marki jak i pośrednio poprzez rozpoznawanie marki (uzupełnianie wyrazów).

 

 

Miejsce makrospołecznych zastosowań psychologii

 

 

Klient wewnętrzny – organizacja



 

 

 

 

Procesy – np. Public Relations, Kształtowanie wizerunku własnego polityka, Władza, Negocjacje.



 

 

 

 

Klient zewnętrzny – konsument

 

 

 

 

Antyprawa komunikacji (za Black S.)

 

·         Powodzenie komunikacji międzyludzkiej wynosi 5%

•Jeśli przekaz może być zrozumiany na różne sposoby, to będzie zrozumiany w sposób, który wyrządzi najwięcej krzywdy

•Zawsze istnieje ktoś kto wie lepiej niż sam co miałeś na myśli

•Im więcej komunikatów tym gorsza komunikacja

•W masowej komunikacji ważne jest jak się rzeczy mają, ważne jest jak wydają się mieć

•Waga wiadomości jest odwrotnie proporcjonalna do kwadratu odległości

Public Relations

 

Promocja wzajemnych kontaktów i dobrej reputacji między osobą, firmą lub instytucją a innymi osobami, szczególnymi grupami odbiorców lub ogółem społeczeństwa, poprzez dystrybucję łatwo interpretowalnych materiałów i rozwijanie przyjaznej wymiany zdań, oraz ocena reakcji danej grupy odbiorców” (za Black S.):.

 

Istotne zagadnienia w  ramach działań  PUBLIC RELATION

 

1. Wpływanie na opinię publiczną dotyczy:

1.      

•Wzmocnienia przychylnych opinii

•Zmiany ukrytych postaw w pozytywne przekonania

•Zmodyfikowania lub zneutralizowania opinii wrogich lub krytycznych

 

Przypadek zmiany opinii publicznej na temat poliesteru

 

2. Radzenie sobie z sytuacjami kryzysowymi

Przypadek radzenia  sobie z sytuacja kryzysową – Vidal Sasson – Wash and go.

 

 

 

 

 

 

4

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jajeczko.pev.pl