7 V 2009
cd. z 30 IV 2009
1. Proza historyczna.
2. Proza eksperymentalna.
3. Esej.
Ad. 1. – proza historyczna
u po 1956 sporo się zmienia – pojawiają się nowe tematy: XIX w. (powstania, PL pod zaborami, Europa)
u mówienie o historii staje się mową ezopową, np. Andrzejewski Ciemności kryją ziemię (czytana antytotalitarnie)
u zmienia się myślenie o historii – literatura historyczna to sposób interpretacji
u proza ta to próba docierania do przeszłości i niemożliwość dotarcia do niej
u historia konstruowana na naszych oczach, a nie rekonstruowana (jak u Sienkiewicza)
u eseizacja powieści: elementy eseju w książkach fabularnych (Nazo poeta, Apokryf rodzinny – pisarka miejsce puste uzupełnia swoją wiedzą)
u Włodzimierz Odojewski i Władysław Lech Terlecki to I liga prozy historycznej, należeli do pokolenia Współczesności. Znali się i wpływali na siebie, podobny stosunek do pisania historii; urodzeni w l. 30.
u Andrzej Stojowski, Janusz Krasiński, Piotr Wojciechowski
Terlecki:
u powieść dot. XIX w., zahacza o XVIII w., ale i I poł. XX w.
u Spisek, Dwie głowy ptaka – cykl związany z powstaniem styczniowym
u Zwierzęta zostały opłacone – o procesie St. Brzozowskiego
u co nowoczesnego?
● narrator jako świadek / uczestnik wydarzeń, narrator uczestniczący (wie, co się dzieje, czytelnik nie wie)
● historia w momencie stawania się
● nie pozwala to na odważne oceny – brak perspektywy czasowej, by słusznie i jednoznacznie oceniać
● fabuła ograniczona do minimum
● częste wykorzystanie wątków kryminalnych
● brak kolorytu historycznego
● historia nie jest obiektywna – nie można im jednoznacznie i łatwo oceniać
● zderzenie racji sprzecznych, niepewność moralna, po której stronie stanąć
u fabuła nie gra roli; fragmenty jej nabierają znaczeń symbolicznych (można je przenieść na większe całości – w Dwóch głowach... rozmowę więźnia ze spiskowcem można przenieść na rozmowę autora z czytelnikiem)
u podejmuje historyczne tematy, ale w przeszłości szukał klucza do współczesności (przez pryzmat historii)
Odojewski:
u historia pojawia się jako interpretacja współczesności, klucz do jej zrozumienia
u główne tematy, które splata historia: Kresy, emigracja, rozliczenie z komunizmem
u neguje podstawowy wyznacznik historii: historia sprzed ram biograficznych pisarza (pisze o II wś.)
u Zasypie wszystko, zawieje:
● powstała 1964-67
● niecenzuralna tematyka (m.in. Katyń)
● emigruje i tam ją publikuje
● bohaterowie, których biografia wpisana jest w wydarzenia na Podolu; ich relacje wyznaczają napięcie dramatyczne
● nawiązania do faulkneryzmu:
✗ kraina nie do końca określona (gdzieś na Podolu)
✗ narracja gęsta, nieprzejrzysta, zdania długie, mieszająca plany czasowe
✗ język odzwierciedla kryzys świadomości racjonalnej, poukładanej
✗ „zmiażdżona” pamięć
✗ szereg narratorów w 1 zdaniu, ich przeżyć, różnych perspektyw dot. Wiedzy historycznej
● historia nie jest jednak koniecznością dziejową (coś nowego!). Jednostki mogą się wymknąć historii
● rozpad jednostek na przestrzeni całej powieści
● zazwyczaj dążenie do odzyskania siebie jest dążeniem do odzyskania pamięci
u debiut: Wyspa ocalenia (potem wszystko powraca z tego debiutu)
u Zmierzch świata: pewne katastroficzne spojrzenie na rzeczywistość, kres kultury
u l. 90.: Oksana, Jedźmy, wracajmy
Ad. 2. – proza eksperymentalna
u literatura ta narusza konwencje uznane za dominujące, niezgodne z potocznym odbiorem, nieracjonalistyczne
u wyznacznik literatury modernistycznej
u eksperyment to świadomość, gra o osobowość człowieka (najwyższa stawka) w literaturze modernistycznej
u eksperyment ma na nowo opisać nowego człowieka (nie da się „starą”, „normalną” literaturą opisać człowieka po 1945)
Buczkowski:
u synonim dziwności / niezrozumiałości w literaturze
u przeżył Zagładę na Podolu i całe życie chciał to opisać
u Czarny potok:
● opis Zagłady 1 z podolskich miasteczek, zamieszkiwanego przez wspólnotę wielonarodową
● grupa mieszkańców, która ucieka do lasu
● fabuła się sypie na przestrzeni całej powieści
● obrazy odzwierciedlają to, co dzieje się z ludźmi
● zderzenie krajobrazu
● przywołanie słów, których nie rozumiemy (gwara) – brak świadomości, bo brak zrozumienia
● relacje międzyludzkie przed wojną były bliskie, teraz wchodzi złe, wrogość
Mrożek:
u awangardowy, nowoczesny
u groteskowy, gra formą – jak Gombrowicz
u proza: Słoń, Wesele w Atomicach, Deszcz – zmaganie z Gombrowiczem
u przywołanie form, mitów narodowych
u opozycja mędrka i chama – bohater inteligent ośmieszający się sam + bohater, który niczym się nie przejmuje, dąży do zysku (kompromituje się również przez język)
u bohater-narrator, który doprowadza swoje zachowanie do absurdu
u groteska: dużo bliższa realizmowi, np. Półpancerze praktyczne
u groteska skierowana przeciwko konkretnego systemowi politycznemu (np. antytotalitaryzm)
u Słoń: w zoo nie ma słonia, dyr. składa zamówienie do KC, ale to za drogie; słoń okazał się ulotną, nieprawdziwą ideą, bo odleciał napełniony helem; nauczyciel zaś nadal używa pustych frazesów nt. słonia, choć był on nieprawdziwy
u odsłania naszą kulturę jako kulturę erzacu – coś zamiast + pokazanie konsekwencji (nasza moralność się dewaluuje)
Andrzejewski:
u literatura katolicka przed wojną – Popiół i diament (literatura eksperymentu)
u zazdrościł Nobla Miłoszowi, napisał Miazgę, by go dostać
u uważał się za pisarza zaangażowanego
u miał ambicje być pisarzem najważniejszym
u Bramy raju:
● napisane w 2 zdaniach
● za motywacją stoją pobudki egoistyczne (najczęściej erotyczne)
● mechanizm sam się napędza – każdy każdego pragnie
● szaleństwo przemienia się w posłannictwo
● w ostatnim zdaniu motywacje bohaterów rozmywają się, tracą indywidualność mechanizmów
u Ciemności kryją ziemię
u Idzie, skacząc po górach – portret artysty (Pabla Picassa) w czasach kultury pop
u eksperyment idzie w parze z postawą moralistyczną; odsłania korzenie życia duchowego człowieka
u życie tłumaczy się przez obowiązek służenia innym, zaangażowania
u odsłania ukryte mechanizmy, które rządzą człowiekiem (ciśnienie historii, religii)
Ad. 3. – esej
u najważniejsze dokonania do 1960 – literatura emigracyjna
u w literaturze krajowej – l. 50. Alchemia słowa Parandowski
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]