[ Pobierz całość w formacie PDF ]

69a. We fragmencie wiersza podanym w trakcie egzaminu rozpoznaj system wersyfikacyjny i format (w naszym przypadku – opisz istniejące systemy wersyfikacyjne i formaty wiersza).
Kryteria podziału na rodzaje literackie. Karolina Sulkowska

 

Systemy wersyfikacyjne i ich formaty.

 

1. Wiersz sylabiczny regularny:

 

         konstanty:

              - zasada izosylabizmu

              - zasada paroksytonicznej klauzuli

              - zasada średniówki w wersach dłuższych niż 8-zgłoskowce

         klauzule:

              - paroksytoniczna: akcent pada na 2. sylabę od końca

              - proparoksytoniczna: akcent pada na 3. sylabę od końca

              - oksytoniczna: akcent pada na 1. sylabę od końca

         średniówka:

              - zatarta: wypada wewnątrz wyrazu

              - wzmocniona: pokrywa się z miejscem działu składniowego

 

- izosylabizm: ta sama liczba sylab w każdym wersie

- klauzula: naturalne zamknięcie pewnej całości, jaką stanowi wers. Po klauzuli pojawia się przerwa w ciągłości wypowiedzi, pauza

- średniówka: stały przedział wewnątrzwyrazowy, który dzieli wers na dwa półwersy, tzw. hemistychy

 

2. Wiersz sylabiczny nieregularny:

 

- zróżnicowany, ale czytelny i często skomponowany przeplot wersów różnej długości

- rozwinął się w XVIII w. jako wiersz bajki lub do wyrażania monologów o silnym napięciu emocjonalnym, scen szaleństwa lub objawień sił nadprzyrodzonych

 

3. Wiersz sylabotoniczny regularny:

 

         konstanty:

              - izosylabizm

              - równy rozkład akcentu

              - korzystanie ze stóp metrycznych

 

Rodzaje stóp metrycznych:

 

* trochej: _/ _ (ta kreseczka to padający akcent)

* jamb: _ _/

*daktyl: _/ _ _

*amfibrach: _ _/ _

*anapest: _ _ _/

* peon: _ _ _/ _

 

 

 

 

 

Prawa pozwalające na modyfikowanie wiersza sylabotonicznego:

 

ü      prawo kataleksy: na końcu można obciąć 1. lub 2. zgłoski nieakcentowane

(daktyl, trochej, amfibrach)

ü      prawo hiperkataleksy: dodanie w klauzuli lub przed średniówką 1. lub 2. głosek nieakcentowanych (jamb, anapest, trochej)

ü      prawo anakruzy: na początku dodanie 1. lub 2. głosek nieakcentowanych, które nie są liczone do toku stopowego

ü      prawo mniejszej regularności akcentowej na początku wersu: dotyczy wierszy jambicznych i daktylicznych; w daktylicznych pierwszy daktyl zamienia się w amfibrach, natomiast w jambicznych, pierwszy jamb zamienia się na trochej

 

         transakcentacja:

              - meliczna: dotyczy tekstów wykonywanych przy muzyce

              - metryczna: przesunięcie wymuszone przez metrum

 

- kataleksa: obcięta nieakcentowana sylaba w klauzuli

- hiperkataleksa: dodana nieakcentowana sylaba w klauzuli lub przed średniówką

- anakruza: pierwsza jedno- lub dwusylabowa cząstka wersu poprzedzająca akcent

i zapowiadająca określony tok stopowy wiersza

- transakcentacja: przesunięcie akcentu

- metrum: rytmika wiersza

 

4. Wiersz sylabotoniczny nieregularny:

 

- ograniczenie i modyfikacja regularności akcentowej i sylabicznej

- występują wolne jamby, trocheje i amfibrachy

- pojawił się w poezji romantycznej
 

5. Wiersz toniczny regularny:

 

         konstanta:

              - równozestrojowość

         tendencja:

              - bezprzerzutniowość (wyj. Gajcy)

         zestrój akcentowy:

              - prymarny lub ściągnięty

 

Wiersz, który ma tę samą liczbę zestrojów akcentowych, w każdym wersie, bez względu na różny rozkład akcentów oraz różną ilość sylab w wersach całego wiersza.

 

- zestrój akcentowy: odcinek wypowiedzi skupiający się wokół jednego głównego akcentu; może obejmować jeden wyraz lub kilka.

 

6. Wiersz toniczny nieregularny:

 

- najmniejsza stabilność i wyrazistość w zasadach budowy

- łatwo pomylić go z wierszem wolnym

 

7. Wiersz średniowieczny:

 

- asylabiczny

- nie ma jednostki, która powtarzałaby się i tworzyła rym

 

8. Wiersz biały:

 

-bezrymowy

- może występować we wszystkich rodzajach wierszowania

 

9. Wiersz wolny:

 

- brak zasady rytmicznej powtarzalności

- brak podobnie zbudowanych wersów

- swobodny, ale celowy rozkład rozmaitych wersów

 

 

Kryteria podziału na rodzaje literackie.

 

- rodzaj literacki - to zbiór pewnych reguł, które dotyczą budowy dzieła literackiego, a stosowanie ich pozwala je od siebie odróżnić. Jako podstawowe kryterium podziału na poszczególne rodzaje wskazuje się najczęściej sposób konstrukcji podmiotu literackiego i jego stosunek do świata przedstawionego.

To bezpośrednio wpływa na kompozycję i styl wypowiedzi literackiej, tworząc z nich dodatkowe kryteria.

 

LIRYKA

 

¬     występowanie tzw. podmiotu lirycznego (in. "ja" liryczne)

¬     podmiot jest najważniejszym elementem w strukturze utworu

¬     stylistyka i kompozycja są podporządkowane mu

¬     jest to podmiot wypowiadający się, a sama jego obecność wyraża się w warstwie językowej

¬     może występować  przeważnie w dwojakiej postaciami

(podmiot indywidualny - liryka osobista lub podmiot zbiorowy - liryka podmiotu zbiorowego)

 

Konstrukcje podmiotu lirycznego:

 

a) podmiot jako mówca, który przekazuje prawdy ogólne, czy też je moralizuje (oświecenie + wzorce stylistyczne retoryki)

b) podmiot liryczny jako człowiek uczuć; podmiot przeżywający oraz wyrażający swoje emocje; tendencja do posługiwania się słowami emocjonalnie nasyconymi; ogromna rola epitetów; stosowanie paralelizmu (romantyzm i młoda polska)
c) podmiot jako "ja" refleksyjne ( wiersz pełni rolę przedstawienia rozmyślań poety)

 

¬     jego obecność w utworze może być bezpośrednia lub pośrednia

 

 

- liryka bezpośrednia: to taka, kiedy podmiot liryczny swoją wypowiedź formułuje w monolog o charakterze wyznania, kiedy przedstawia on swój świat wewnętrzny

Przeżycia "ja" lirycznego mogą być wyrażane w dwojaki sposób:

         poprzez posługiwanie się zaimkami "ja", "mój" itp. oraz użycia czasowników w pierwszej osobie liczny pojedynczej

         poprzez wyraziste określenie wartości emocjonalnej podmiotu lirycznego dla danego zjawiska

 

- liryka pośrednia: to taka, kiedy podmiot i jego emocjonalność ujawnia się poprzez świat przedstawiony, który jest zbudowany z elementów istniejących poza świadomością "ja" lirycznego, a także poprzez bezosobową refleksję. O przydzieleniu danego utworu do tego typu liryki decyduje przede wszystkim odpowiedni sposób kształtowania języka.

a) liryka pośrednia opisowa: opis w liryce służy przedstawieniu stosunku podmiotu lirycznego do rzeczy i zjawisk. Mogą w nim być niewielkie ślady, które określają stosunek emocjonalny do odtworzonej rzeczywistości.

 

¬     świat w utworze lirycznym zależy od podmiotu lirycznego i "istnieje" dla niego

 

- liryka inwokacyjna: (osobny twór, którego nie można podporządkować do żadnej z wymienionych wcześniej liryk) to taka, w której podmiot swoją wypowiedź kieruje do jakiegoś konkretnego adresata. Sytuacja liryczna powstaje między adresatem, a podmiotem lirycznym. Podmiot opiewa adresata lub tez przypisuje mu jakieś mniemania.

 

¬     sytuacja liryczna: to jeden z istotnych czynników konstrukcyjnych w utworze lirycznym, która występuje, tak naprawdę, w różnych postaciach w zależności od wyrazistości i stopnia zaangażowania w kompozycji danego utworu. Możemy wyróżnić sytuacje dosłowną lub sytuację narracyjną.

 

- liryka sytuacyjna: (kolejny osobny przypadek) liryka oparta na sytuacji

o charakterze dramatycznym

 

¬     fikcja w utworze lirycznym przejawia się głównie w konstrukcji podmiotu lirycznego, a nie tak jak w utworze fabularnym w konstrukcji świata przedstawionego

 

Właściwości stylowo-kompozycyjne liryki.

 

- wiersz liryczny: jest to przeważnie wypowiedź jednego podmiotu, a to sprawia, że na jego styl składają się jednolicie ukształtowane środki językowe. Ogranicza się do jednego typu ukształtowania języka

 

- monolog liryczny: podstawowa forma wypowiedzi;

rodzaje monologu lirycznego:

a) retoryczny (oświecenie)

b) dramatyczny (początki poezji skamandrytów)

Ta forma wypowiedzi może zawsze służyć przekazowi wewnętrznego życia człowieka.

 

MONOLOG + OBRAZ POETYCKI = CAŁOŚĆ

 

- obraz poetycki: realizuje się przez to co jest w słowie, jest wynikiem zdolności przekształceń semantycznych, jakim słowo może podlegać w różnych kontekstach.

 

- obrazowanie: zespół obrazów poetyckich występujacych w konkretnym utworze. Pełni w utworze funkcje estetyczne i strukturalne. Jest jednym z podstawowych środków wyrazu w liryce.

 

Przeżycia wyrażane w liryce.

 

© miłość - (liryka miłosna)

¥     rozmyślania filozoficzne (liryka filozoficzna)

¥     uczucia religijne (liryka religijna)

¥     poglądy polityczne (liryka polityczna)

¥     ojczyzna (liryka patriotyczna)

 

Gatunki liryczne utrwalone w polskiej tradycji literackiej.

 

         elegia

         oda

         hymn

         tren

         epitafium

         epitalamium

         anakreontyk

         madrygał

         sonet

         sielanka

         ballada

 

 

DRAMAT

 

¬     podmiot literacki zachowuje w dramacie jak największą dyskrecję

¬     ogranicza swoją obecność do wypowiadania tekstów obocznych

¬     występowanie didaskaliów, czyli tekstów pobocznych, które odnoszą się do organizacji wyglądu i zachowania postaci oraz do przestrzeni scenicznej

¬     podstawową formą tekstu jest dialog, ale może też być nią monolog

¬     jest to tekst wierszowany

¬     występują: czas i miejsce akcji

¬     dramat posiada bohaterów

¬     utwór pod względem budowy podzielony jest na poszczególne akty oraz sceny

¬     jest przeznaczony do wystawiania na scenie

¬     świat przedstawiony jest tak konstruowany, aby mógł stać się pewną rzeczywistością sceniczną, dostępną dla odbiorcy

¬     mogą istnieć bohaterowie, którzy nie wypowiadają się (ich obecność jest zaznaczona w tekście pobocznym)

¬     cały utwór jest prezentacją bohatera

¬     możliwe było rozróżnienie dwóch rodzajów bohatera tzw. typu i charakteru

 

- typ: bohater, który nie jest w ogóle indywidualizowany (charakterystyczny dla dramatu średniowiecznego i dla niektórych dramatów klasycyzmu francuskiego)

 

- charakter: bohater, u którego dominuje jedna określona cecha, podporządkowująca sobie inne i determinująca działanie bohatera w akcji

 

¬     konstrukcja bohatera odgrywa znaczącą rolę w strukturze dramatu, ponieważ wiąże się bezpośrednio z motywacją utworu (np. motywacja społeczno-psychologiczna, motywacja ideologiczna)

¬     wydarzenia przedstawione w dramacie nie zawsze stanowią spójnie zorganizowaną akcję

¬     akcja w dramacie koncentruje się wokół jednej sprawy, jednego konkretnego wydarzenia

¬     akcja rozwija się od początkowego układu zdarzeń, który powoduje dalszy bieg zdarzeń

...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • jajeczko.pev.pl